Scroll voor meer
Juni 2021
EK Voetbal / EURO 2021: mag ik dat zeggen?

Het EK voetbal staat voor de deur. En daarmee zijn de reclameblokken op TV, de reclamekrantjes en online advertisements gevuld met “EK-aanbiedingen”. Maar wat mag je zeggen om die producten te promoten? Mag je zeggen dat je “een EK aanbieding” hebt? Of dat een product “een Euro 2021 uitgave is”? En mag je het EK-logo of mascotte gebruiken om producten aan te prijzen?

UEFA, organisator van het EK voetbal en rechthebbende op honderden daaraan gerelateerde merken staat bekend als agressief handhaver van die rechten, ook vanuit de gedachte dat ze haar sponsoren daarmee beschermt. Maar hoe ver gaat die macht?

UEFA heeft natuurlijk merkrechten op haar eigen naam en logo (voor alle denkbare producten) en de beker (!), maar registreert ook per EK nieuwe rechten zoals EURO 2020 / EURO 2021 en de mascotte. En zoals gezegd: deze worden agressief verdedigd. Gebruik van de bewoording “EK” of “EK Voetbal” moet kunnen; die bewoording is immers zo generiek dat die door niemand gemonopoliseerd zou mogen worden. Maar bij gebruik van de term “EURO 2021”of de afbeelding van de mascotte zal er waarschijnlijk wel een sommatie vanuit Zwitserland volgen.

Overwegingen die hierin bij UEFA vermoedelijk een rol spelen: gebruik van een combinatie van bovenstaande elementen levert eerder problemen op, evenals (letterlijk) hoe dichter bij het stadion het gebruik plaatsvindt, hoe feller UEFA zal monitoren en  optreden. En dat zal ze ook doen als het om gebruik gaat door een partij of voor een product dat direct concurreert met het product van een van hun sponsoren.

En, nog los van UEFA, liggen er ook andere partijen op de loer en is ook ongeautoriseerd gebruik van de Oranjeleeuw en namen en portretten van spelers niet zomaar toegestaan.

Zelfs niet als we na 33 jaar weer Europees Kampioen worden.